Barátaim rendszeresen küldenek érdekes, irásokat szerte a nagyvilágból, időnként én is mazsolázok hasonló érdekességeket , ezekből kötök egy szines csokrot .

 

Nyomtáv eredete!

Nyomtáv eredete!

Nyomtáv:

"Az amerikai vonatok nyomtávja (a sínek közötti távolság) pontosan
143,5 cm ( 4 láb és 8,5 inch ). De vajon mi az oka annak, hogy ezt a
távolság pont ekkora lett? Mi olyan vonzó ebben a számban?

A válasz meglehetősen egyszerű és könnyen kitalálható: az USA-beli
nyomtáv pontosan megegyezik az Angliában használatos nyomtávval, mivel
az első vonatokat angliai bevándorlók kezdték építeni az Újvilágban.

Na jó, de ettől a kérdés még kérdés marad. Most azt kell
megválaszolnunk, hogy Angliában miért lett 143,5 cm a nyomtáv.

Azért, mert az első vonatokat Angliában azon tervek és sablonok
szerint készítették, amelyeket a hintók és kocsik gyártására is
használtak. Így hát felmerül a kérdés, hogy a hintók és kocsik
nyomtávja miért lett pont 143,5 cm ?

A válasz megint nagyon logikus: ha más lett volna a nyomtáv, akkor
ezek a járgányok nagyon hamar tönkrementek volna az angliai kőutakon,
mivel azokban, pont ilyen távolságra, volt két vájat, melyeket a
régebben ott járt kocsik vájtak ki.

Nem meglepő azonban, hogy az Angliában található kőutakat, szinte
egytől egyig, az ókori Róma építtette.. A kőutakba vájt vájatokat,
pedig az első római kocsik és harci szekerek vájták. Már az ókori
rómaiak is szabványok szerint építették az utakat és a harci
szekereket, ezért aztán mind ugyanakkora lett, ami a vájatok
távolságának egyformaságát is maga után vonta. A vájatok aztán
évszázadokon keresztül kényszerítették az utókor járműtervezőit az ősi
szabvány betartására.

A tanulság tehát, hogy ezek után, ha azt kérdezed, hogy ki a fene
rittyentette ezt vagy azt a számot (pl. 143,5 cm ), még az is lehet,
hogy pont rátapintottál a valóságra: a római kocsik távolsága ugyanis
pont azért lett akkora amekkora, hogy két ló hátsója kényelmesen
elférjen egymás mellett a kocsi előtt.

Megvan tehát a válasz! Római lovak fara szülte ezt a különleges számot.

Ha pedig már eléggé izgalomba jöttél attól, hogy birtokába jutottál a
modern világ egyik nagy titkának, még egy adalék. Bizonyára láttad már
azt a két vastag rakétát az amerikai űrrepülők oldalán, felszállás
közben.
A nevük Solid Rocket Boosters - SRB.

Ez a két rakéta hajtja fel az űrbe az űrhajót. A rakétákat a Utahi
"THIOKOL" gyárban gyártják és tervezői sokkal, de sokkal vastagabbra
szerették volna csinálni. A probléma csupán az volt, hogy a rakétákat
vonaton kellett a kilövőállomásra szállítani. A vonat pályája néhány
olyan szűk alagúton keresztül vezet, hogy a sínek épphogy elférnek
benne. Ezért aztán a rakéta sem lehetett szélesebb,
mint a nyomtáv.

Így esett meg, hogy a világ egyik legfejlettebb technológiájával
gyártott rakétájának a szélességét egy római ló segge határozta meg."

 

 

Szerkesztés dátuma: csütörtök, 2012. november 22. Szerkesztette: Georgiu Marianna
Nézettség: 1,392


   



Megjegyzések

Georgiu Marianna
csütörtök, 2012. november 22. 08:59
Érdekes, és humoros...