A szülői gondolkodásnak az az alapvető tulajdonsága, hogy a gyermek benne a középpont, azaz mindig a gyermek állapota, magaviselete, jövője foglalkoztatja, mindent a gyermekre vonatkoztat; a szülői gondolkodású ember érzelmi világában a gyermeke iránti szeretet az uralkodó érzelem, innen származik öröm és fájdalom, aggodalom és megnyugvás; akarását, cselekvését is ez irányítja: ...
Az együttélőknek az emberi közösségben, ennek mindenik alakulatában kölcsönösen kötelességeik vannak egymás iránt. Minél szűkebb a közösségben levők köre, annál szorosabbak a kapcsolatok, annál jobban egymásra vannak utalva, annál nagyobb mértékben megérzi a közösség mindenik tagja, hogy a többiek őiránta jól vagy rosszul teljesítik-e a kötelességüket.
Közösségnek és nemzetnek is alapegysége a család. Ezért rendkívüli fontosságú a család minőségének kérdéseivel foglalkozni.
Mit értsünk családon? - Legszűkebben a szülők és gyermekek egységét jelenti. Tágabb értelemben egyik oldalon az apa szülei és testvérei, másik oldalon az anya szülei és testvérei is beletartoznak a család fogalmába.
Kohézió Egyesületünk évente rendezett zsombolyai nyári kézműves gyerektáborai alkalmával, a gyakorlatban is beigazolódott a fent bemutatott módszer oktathatósága. Meglepetésünkre már a 8-10 éves gyerekek is rendkívül fogékonyak a módszer elsajátítására.
(Az emberi magatartások helyzet- és folyamatábrázolása)
1. Események elemzése
A gyerekekkel a mellékelt ábrák - és hasonlóak - segítségével csoportos feladatként játszható olyan játék, melyben kitalálunk történeteket az adott ábrákhoz, és közösen megfejtjük, hogy a különböző helyzetekben az ismert négy magatartásforma közül melyeket tanúsítják a történet szereplői.
2.
A magyar erkölcsöt - hagyományosan - az igazságosság, a szeretet, az önfeláldozás, a megbocsátás, a jótékonyság jellemzi és a rend - az igazság - helyreállításának küldetéstudata. Ezeket minden felnövekvő új nemzedékbe kötelességünk átörökíteni. Leginkább erkölcsi példák révén lehetséges, melyek jelen vannak a magyar hagyományban, különösen a népmesékben és a mondákban.
Ha bármilyen szinten egy számunkra ismeretlen, vagy kétes minőségűnek tartott szereplő a felismerhetően jónak a felszámolására törekszik, akkor alaposabb elemzés kimutatja e szereplő gonoszságát.
Gyakori példa, hogy a jószolgálatot is az anyagi érdek számolja fel, mely még az emberek szellemi-lelki kapcsolatából is anyagi hasznot szándékszik húzni.
A jó és rossz értékrendek keveredése nyomán, a belső feszültségek feloldására, törvényszerű egy értékrendi „közös nevező” kialakulása, mely élesen körülhatárolhatóan vagy a jó, vagy a rossz irányába történik. Ez egy folyamatnak az eredménye, amit kiismerhetetlenség előz meg.
Szétforgácsolódott társadalmunkban, lelkiismeretünkre hatva, számtalanszor hangzik el ez a felhívás az összefogásra. Nézzük meg, kivel is szabad összefogni?
De előbb tisztáznunk kell, hogy értékrendi szempontból mi alakítja ki a természetes vonzódásokat. Ezek tisztázására szólásaink-mondásaink is vannak:
Madarat tolláról, embert barátjáról.
Összenő, ami összetartozik.
A szeretettel-kegyelemmel kimondott igazságra az igaz ember szeretettel válaszol. Ha valakiben az igazság mégis gyűlöletet kelt, akkor az nem csak az igazság, de a szeretet próbáján is elbukik.