Látható, hogy a Szent Korona érték- és jogrendje magában hordozza azt a legmagasabb szintű mintát, mely egyedüliként lehet modellje egy társadalom természetes jellegű felépítésének és működtetésének. Ez a minta: a Teremtő Isteni Rend alapú, az „Igazság-Kegyelem-Törvény” működtette, „hierarchia és mellérendelés” jellegű szerves társadalmi rend.
Ez a rend a természetes (szerves) társadalom minden önhasonló egységében hasonlóan működik.
Rend a családban
A társadalom alapja, a család keretén belül erre a rendre már korábban rávilágítottunk.
Az elrendeltetett szerepek és felelősségek a családban, mint a legkisebb közösségi egységben mutatkoznak meg a legnyilvánvalóbban. A férj és feleség kapcsolatát természetszerűen ugyanez a kölcsönös hierachia és mellérendelés jellemzi, felelősek egymásért és együtt az egész családért, benne a család jövőjét és a folytonosságát biztosító utódokért. A kettőjük kapcsolata teszi lehetővé a család szintjén a felelősségek megosztását, bármelyikük akadályoztatása esetén a másik részéről a felelősség átvállalását, de a kölcsönös ellenőrzés lehetőségét is. Csak ez a feltétel biztosítja hosszú távon a család megmaradását és nemzedékeken át az élet természetes folyamatosságát. E kapcsolatnak a tápláló forrása a Teremtő Isteni Rend kell legyen.
Rend a közösségben
A nagyobb közösségekben, falvakon, városokon, megyékben a szereplők megválasztását és felelősségük kiosztását egykor a közösségi hagyomány biztosította. Nemzeti keretben ezt, a szokásjogon alapuló íratlan alkotmány alakította ki.
A természetes jellegű, szerves társadalmi rendszer szerkezetének önhasonlósága folytán nyilvánvaló, hogy a belső, köztes egységeinek - a településeknek, megyéknek - rendje is hasonlóan kell működjön.
A hierarchia és mellérendelés - a megosztott hatalom (törvényhozó, végrehajtó, bíráskodó) - vízszintesen, minden szinten kell működjön. De mindez a társadalom zsarnokság elleni önvédelme szempontjából semmit sem érne, ha ugyanez a hierarchia és mellérendelés - a megosztott hatalom (szabályozó, végrehajtó, ellenőrző) - nem működne függőlegesen is (uralkodó és nemzet, országhatalom és megyék, megye és települések között). Csak így hozható létre egy természetes szerkezetű, zsarnokságtól mentesítő társadalmi rend.
Igazi függőleges hatalommegosztás - szabályozásban, végrehajtásban, ellenőrzésben - viszont csak a törvény biztosította hatalmi- és anyagi erőkiegyen-súlyozottság feltételei között valósítható meg.
A magyar hagyományban ezért volt nagy jelentősége egykor az ősiség törvényének, mely meggátolta a nemesség elszegényedését és a hatalom szolgájává válását. De ezért voltak fontosak Mátyás király, életének utolsó éveiben hozott bölcs törvényei is, melyekkel az őt követő zsarnok királyok megfékezésére a várme-gyék hatalmát erősítette meg.
A fenti összehasonlítások nyilvánvalóvá teszik, hogy az az érték- és jogrend, amit a magyar Szent Korona is megtestesít - az igazság-kegyelem-törvény rendjén alapuló, „hierarchia és mellérendelés” jellegű jogrend - egy elrendeltetett és örök érvényű rend, mely mindenkor képes megvédeni az emberi társadalmakat a zsarnokságoktól. Ezért hárul óriási felelősség a magyarságra, lévén hogy e rend ismeretének birtokában kötelessége, hogy ezt érvényre juttassa elsősorban a maga életében, majd ennek tudását át is adja a védelemre szoruló világnak.
Tudnunk kell: a Szent Korona által képviselt jogrend nem időleges érvényű! Ahogy tegnap érvényes volt, úgy érvényes ma is, holnap is, amíg emberi közösségek emberhez méltó életet akarnak élni a Földön. Ne felejtsük el: a világ egyetlen szent jelzővel megtisztelt koronájáról van szó! Viselője, a magyar király pedig az egyetlen uralkodó a világtörténelemben, aki az apostol minősítést jogo-san viselheti.
Ilyenformán a rend, amely a Szent Korona felségterületén érvényesül, a világmindenség - magasztosabban szólva a Teremtő rendje.
Nem a magyarságnak, hanem az emberiségnek a létérdekei diktálják a Szent Korona felségjogainak helyreállítását!