Csemegekukorica


Csemegekukorica

A mai termesztett csemegekukorica a perui Chullpi rasszból származik. Termesztésével valószínűleg az inkák is foglalkoztak, így már akkor is változatos alakok jöhettek létre. Az ősi származás ellenére a csemegekukorica Észak-Amerikában is csak igen későn jelenik meg. Az első csemegekukoricát valószínűleg 1779-ben a Sullivan-expedíció hozta az indiánoktól. A XIX. század elején még nem beszélhetünk fajtákról, mert csak populációkat termesztettek. Általában a XIX. sz. második felében terjed el Észak-Amerikában és ettől kezdve nő a vetésterülete.

Érdekesség

A kukorica angol neve, az "indian corn" a kolumbuszi hódításokig vezethető vissza, amikor is az amerikai indiánok vendégszeretetük jelképéül két ajándékot nyújtottak át az érkező angoloknak. Dohányt és kukoricát, amit az angolok akkor még nem ismertek és egyszerűen csak gabonának (corn) hittek.

Jellemzés

A kukoricaszemek színe fajtától függetlenül aranysárga, héja pedig világoszöld. Íze jellegzetes, édeskés, keményítős.

Fajtái

Öt fő fajtáját különböztetjük meg a kukoricának. Pattogatni való kukoricát, csemege kukoricát - ez az általunk is fogyasztott fajta -, a lófogú-, a kemény héjú- és a lisztkukoricát. Ezen kívül még érettségi szempontból megkülönböztetjük a bébi kukoricát.

Energitartalom

351 kcal, 1441 kJ/100 gramm

Melyiket vásároljuk?

A kukoricacső frissességét két módon állapíthatjuk meg. Egyik, hogy egyszerűen a kukorica csuhéjára hagyatkozunk és ha az friss, egészséges, akkor valószínűleg a kukoricaszemek is azok. A másik, biztosabb módszer, ha pár szemet megkarcolunk és ha tejszerű folyadék csurran ki belőlük, akkor tökéletesen friss példányokra leltünk.

Eltarthatóság, tárolás

Ha megtehetjük, még a vásárlás napján használjuk fel, mert a szemekben lévő cukor pillanatok alatt keményítővé válik, ami jelentősen rontja a kukorica minőségét. Ha mégsem sikerült az összes csövet felhasználnunk akkor fagyasszuk le őket, így hónapokig eláll.

Előkészítés

A kukorica különösebb előkészítést nem igényel. Egyes ételek elkészítéséhez, még csuhéját sem kell eltávolítanunk.

Elkészítés, felhasználás

Elkészítési módjainak száma jóval nagyobb, mint azt sokan gondolnák. Adhatjuk levesekhez, akár főzelékekhez is. Süthetjük parázson, vagy a mindannyiunk által oly kedvelt módon megfőzhetjük, és már fogyaszthatjuk is sózva. Jó tudni, ha közvetlenül törés után főzzük meg, percek alatt megpuhulnak a csövek.

Vitaminok, ásványok

Magas a fehérje-, a zsír-, szénhidráttartalma. Fontos vitaminokat (B1, B2, C, karotin) és ásványi sókat is tartalmaz (foszfor, kalcium, vas).

Élettani hatások

Sajnos igen magas a kalória tartalma, így kedvező ásványi anyag tartalma ellenére sem állítható be a mindennapi étrendbe.


Szerkesztés dátuma: szombat, 2009. október 10. Szerkesztette: Muretics István
Nézettség: 1,321 Kategória: » Zöldségfélék


   







Tetszik  




Cikkhez csatolt fotók módosítása

 
 

URL: