Retek


Retek

Az egyiptomiak, a rómaiak és a görögök már az időszámítás előtt fogyasztották. Japánban és Indiában is termesztették. Kínából Mongólián keresztül Marco Polo hozta be Európába, ahol a germánok és a szlávok már a középkorban termesztették.

Érdekesség

A legendák szerint egykor Delphoiban Apollóra, a fény istenének véleményére hivatkozva kinyilatkoztatták: a gyökérzöldségek között a retek a legértékesebb. Annyi aranyat ér, amennyi a súlya.

Jellemzés

A retek íze borsos, erőssége nem pusztán fajtájától, hanem nagyban termőtalajától is függ.

Fajtái

A különböző fajták mind színükben, mind alakjukban igen nagy eltérést mutatnak egymástól.

A piros retek élénk rózsaszín, apró gömböcske, egész évben kapható.

A francia reggeli retek kicsit hosszúkás, tojásdad alakú és valamivel enyhébb íze van, mint gömb alakú testvérének.

Harmadik retekfajta a daikon retek, ami a legcsekélyebb hasonlóságot sem mutatja rokonaival. Színe fehér, alakja hosszú, répa-szerű. Íze már hasonlít a több retekére, borsos, erős.

Energitartalom

20 kcal, 84 kJ/100 gramm

Melyiket vásároljuk?

A retek vásárlásánál árulkodó a zöldség levele, így olyan helyen vegyük meg ahol ellenőrizhetjük, hogy azok tömörek és ropogósak. A retek maga legyen szép, élénk, és héja tiszta, foltoktól mentes. Vásárlás után már eltávolítható a zöldje, többet nem lesz rá szükségünk.

Eltarthatóság, tárolás

Ha a hűtőben, befőttes üvegbe állítjuk, egy kevés vizet öntünk rá és visszazárjuk rá a tetejét, akkor aránylag hosszan eltartható.

Előkészítés

A retek nagyon hálás alapanyag, pusztán meg kell mosni és már fogyasztható is!

Elkészítés, felhasználás

Fogyaszthatjuk szendvicskehez, salátákhoz. Leginkább akkor emelhetjük ki a retek igazi zamatát ha hajszálvékonyan szeleteljük!

A piros és francia retket szinte kizárólag nyersen fogyasztjuk, a daikonretket akár savanyítva, akár pirítva is tálalhatjuk.

Vitaminok, ásványok

Táplálkozási jelentősége meglehetősen nagy. Bár vitamin- és ásványianyag-tartalma alacsony a téli hónapokban a szervezet számára igen fontos összetevőket biztosít. Egyes fajtákban magas B1-vitamin- és jelentős cukortartalmat határoztak meg, azonban a legeslegfontosabb a retek kén tartalma.

A gumón kívül egyes fajták friss zöld levelének fogyasztását is javasolják.

Élettani hatások

A retek fogyasztása is igen jó hatással van az emésztésre, azonban túlzott fogyasztása akár káros is lehet és rongálhatja az emésztési szerveket.


Szerkesztés dátuma: szombat, 2009. október 10. Szerkesztette: Muretics István
Nézettség: 1,983 Kategória: » Zöldségfélék


   







Tetszik  




Cikkhez csatolt fotók módosítása

 
 

URL: