Paraj (spenót)


Paraj (spenót)

A spenót őshazája Perzsia, eredete a Kaukázus déli részén őshonos vadspenótig vezethető vissza, a ma ismert paraj ősének ezt a növényt tekintik. Iránban, Afganisztánban ma is ismert az ősalakja. Európában csak a XIV. században kezdett elterjedni. Amerikában jóval később, az 1800-as években vált ismertté.

Érdekesség

A spenót hallatán sokan rögtön a kedvelt rajzfilmhősre, Popeyre gondolnak, aki ha plusz energiára volt szüksége rögtön a zöld levelek fogyasztásához folyamadott. Bár a spenót valóban egészséges, élénkítő hatása nincsen.

Jellemzés

A leveleszöldség színe élénk zöld, leveleinek mérete aránylag kicsi, formája háromszög alakú. Íze jellegzetes nyers, zöld íz, mely megkívánja az ízesítést

Energitartalom

23 kcal, 97 kJ/100 gramm

Melyiket vásároljuk?

A spenót egész évben megterem, így bármikor friss zöldséghez juthatunk az üzletekben. A paraj levelei legyenek élénk zöldek, frissek, fényesek, hibátlanok. Ne vásároljunk fonnyadt növényt, mert íze élvezhetetlen. Miután a paraj hőkezelése során térfogatának mintegy 7/8-át, tömegének pedig felét elveszíti, egy főre köretként nyugodtan számoljunk a vásárlásnál bő 20 dkg-ot.

Eltarthatóság, tárolás

A spenót levelek szedés után, még hűtőszekrényben való tárolásnál is hamar, 2-4 nap alatt megfonnyadnak, így amilyen gyorsan csak lehet használjuk fel azokat, így élvezeti és tápértéke is magasabb.

Előkészítés

Sajnos a spenót előkészítése gyakran időigényes - kivétel, ha extra zsenge zöldséget sikerült vásárolnunk. A leveleket alaposan mossuk meg hideg, folyó vízben, majd a kemény szárakat egyesével távolítsuk el a levelekről. Ez a lépés megspórolható a teljesen zsenge leveleknél.

Elkészítés, felhasználás

A paraj rengeteg féleképpen elkészíthető. Fogyaszthatjuk nyersen salátákban, párolva, főzve köretként, főzelékként, de remek alapanyag lehet más fogások gazdagításához, színesítéséhez. Főzéskor tegyünk az edénybe egy kevés szódabikarbónát, sót, azonban a plusz víz hozzáadása elhagyható, ugyanis elegendő az a folyadék mennyiség, mely még a nedves leveleken található. A főzési idő nem tart tovább 6-8 percnél.

Vitaminok, ásványok

Korábban úgy tartották, hogy a spenót a szervezet vas szükségletének ellátásában döntő szerepet játszik, ezt az állítást napjainkban a kutatások azonban megkérdőjelezni látszanak. Ami viszont bizonyított tény, hogy a levelek A-, B-, C-vitamin-tartalma kifejezetten magas. Így fogyasztásuk mindenképp javasolt!

Élettani hatások

A spenót fogyasztása igen kedvező hatással van szervezetünkre. Kiemelendő emésztést serkentő, idegnyugtató, vérnyomás szabályzó hatása. Mindezeket nagyobb hatásfokkal érhetjük el, ha a parajt nem főzzük, hanem nyersen csak a kipréselt levét fogyasztjuk.


Szerkesztés dátuma: szombat, 2009. október 10. Szerkesztette: Muretics István
Nézettség: 1,585 Kategória: » Zöldségfélék


   







Tetszik 1 Neller Jozsi kedveli
Neller Jozsi




Cikkhez csatolt fotók módosítása

 
 

URL: