Orsova


Orsova városa a Cserna Dunába ömlő feldúzasztott öböl szerű torkolatánál a Duna bal partján fekszik. A közel 13 000 lakosú várost 1966 – 1971 között építették a régi Orsovától magasabban, mivel a Duna vize az 1972 –ben átadott vízerőmű miatt megemelkedett, elöntve a régi várost is.

A Duna szabályozása már a XIX – dik század elején megfogalmazódott, Széchenyi István 1830 –ban szakértők kíséretében a Desdemona hajón végigutazta a Duna e részét. Az utazás tapasztalatai révén Vasárhelyi Pál mérnök volt az, aki kidolgozta a szabályozási tervet. A munkálatokat 1833 – ban kezdték meg azzal a céllal, hogy hajózó utat építsenek ki a gőzhajózás számára ezen a folyószakaszon. 1837 – re kész volt a Duna mentén a 122 km hosszú sziklába vájt Széchenyi – út. Az út megépítése azért volt szükség, mert a hajók rakományát kocsin kellett tovább vinni az újból hajózható folyórészig, mert a Duna vize tele volt örvnyékkel, sziklákkal. A Duna hajózhatóságát 1890 – 1898 között oldották meg.

1849 augusztus 23 -án Orsova közelében egy vizenyős területen ásta el Szemere Bertalan társaival a Szent Koronát és a koronázási jelvényeket, amiket csupán 1853 szeptember 8 –án találtak meg egy facsoport alatt. Azon a helyen ahol a Szent Koronát megtalálták a koronázási ékszerekkel eggyütt 1855 –ben állították fel az úgynevezett Korona Kápolnát, a Magyarok Védőaszonyának Szűz Máriának a tiszteletére.

A dunai vízlépcső megépítése következtében került végleg a Duna vizének habjai alá a Széchenyi út, régi Orsova, Ada Kaleh szigete, a Korona Kápolna.

 

Orsova főbb látnivalói:

1976 –ban átadott Római – Katolikus templomban amit Hans Hackelman tervezett modern stílusban német, magyar, román és cseh nyelvű miséket tartanak. A templomban 2004 májusában a Szent Korona Szövetség három nyelven emléktáblát állított fel. Az emléktábla felidézi a Szent Korona Orsovához fűződő történetét.

Szent Anna kolostor (Mănăstirea Sfânta Ana). A város fölötti dombon fekszik. A kolostorhoz jelzett autóút vezet, de gyalogosan is megközelíthető a szűk orsovai lépcsős utcákon. Érdemes felmenni, mert pazar a kilátás a városra, a Cserna torkolatára és a Dunára.

A Karánsebes – Drobeta Turnu Severin főútnál található autómosónál egy tábla jelzi, hogy itt kezdődik a 2900 km hosszú Karpátok hegykoszorúja. Jelzett turista út vezet fel a Mehádiai hegyekbe. Kb. 45 perces gyaloglás után található egy tisztás ahonnan gyönyörű a kilátás Orsovára, a Cserna torkolatára és a Dunára. További nyolc orás út után Herkulesfürdőre lehet leereszkedni a sziklás Domogled hegységről. Vizet vinni szükséges.

Orsovárol sétahajók indulnak a kis Kazán – szorosba, majd vissza. Egy ilyen út kb. 3 órát tart.

Sajnos Ada Kaleh szigete már csak képeken csodálható meg. A szigetet a Duna feldúzasztott vize nyelte el örökre. A sziget kb. 4 kilométerrel Orsova alatt helyezkedett el, kb. ott ahol most az azonos nevű alagút található. Az 1800 méter hosszú és 500 méter széles sziget lakói török nemzetiségüek voltak Híres volt a szigeten található erőd, amit 1689 –ben az osztrák Veterani tábornok emelt. A történelem folyamán a kitűnő fekvése miatt többször is gazdát cserélt az osztrákok és törökök között. Az 1878 –as berlini béke után az osztrák – magyar monarhia igazgatása alá került, annak ellenére, hogy a sziget a török szultán tulajdona maradt, ezért is nevezték a szigetet még “török Orsovának” is. A sziget lakói különleges jogokkal rendelkeztek, mind az adó és vámmentesség, valamint katonai szolgálat alól való felmentés. A sziget 1923 –ban került Romániához. Az itt élők évszázadokon keresztül gyümölcs – és dohánytermesztéssel, éjszakánként meg csempészéssel foglalkoztak. Híres volt a homokba főzőtt török kávé és a rahát. Keleties hangulatot varázsoltak a sziget szűk utcái, a bazár, a vár és a török építészet sajátosságait magába foglaló többi épület.


Szerkesztés dátuma: szombat, 2012. március 10. Szerkesztette: Balázs István László
Nézettség: 1,197 Kategória: Erdély » Bánát
Előző cikk: Oravicabánya Következő cikk: Ótelek


   







Tetszik  




Cikkhez csatolt fotók módosítása

 
 

URL: