Weores Sandor - Az eszme-ido

Weores Sandor - A teljesseg fele CD2 (Ratoti Zoltan eloadasaban)
Album: A teljesseg fele CD2 (Ratoti Zoltan eloadasaban)
Kiadási év: 2011
Műfaj: Audiobook
Kérés

 


 

Zeneszöveg

Az eszme-ido

A teljes-ido mása a jelenség-idoben: az eszmeido. Egy ember élete az eszme-idoben nem a születéssel kezdodik és nem a halállal végzodik. Homályos, felelotlen tetteid az eszme-idoben mindig ,,ifjúkoriak”, érett, felelos perceid pedig ,,öregkoriak”, független attól, hogy húsz, vagy hetven éves korodra esnek-e.

Az eszme-idoben az egy-ember élete mindig a gyarlóbbtól a különb felé halad, az emberiség élete pedig a különbtol a gyarlóbb felé. Mert mindig csak az egy-ember emelkedik az életbeli állapot fölé; az emberiség egésze alaktalan tömeg, mely elsötétül.

Az emberiség négy fo-korszaka az eszme-idoben:

Elso az Aranykor. Az emberekben a változatlan alap-rétegük tiszta, világos és a változó tényezok minden nehézség nélkül, önkénytelenül köréje-rendezodnek. Az emberélet csöndes-derus, egyszeru, titok-nélküli, teljes összhangban a testtelen erokkel és a természettel.

Második az Ezüstkor. Az emberekben különválik a változatlan alap-réteg s a változó személyiség. Az öröklét háromféleképpen sugárzik át a mulandóba: mint létezés, felétlen érvény, igazság; mint az idobelit az idotlen felé vonó jóság; s mint az elobbi kettonek formai tényezoje, szépség. Az emberéletet a képességek burjánzása jellemzi, a nagyobb nehézség nélkül elérheto óriás-eredmény. Az égi segítség megsokszorozza az emberi-erot, s az ember nem mindig annak szolgálatára fordítja erejét, akitol kapta. Az Ezüstkor lázadó embere oly hatalmas, hogy a testtelen erok csak súlyos, váltakozó harcokban bírják legyozni.

Harmadik az Érckor. Az emberekben a változatlan és változó közti kapcsolat meglazul, folytonos erosítésre szorul. Az igazság, jóság, szépség már nem magától-értetodo, hanem keresni kell. Az igazság keresése a tudomány, a jóságé a törvény, a szépségé a muvészet. Az Érckor embere szívós, szorgalmas, bátor, szenvedélyes, jussából nem engedo, bosszúálló; makacs szorgalmával többnyire eléri az eredményt. Ha fellázad: ereje kevés ahhoz, hogy veszedelmessé válhasson, de oly szívós, hogy a testtelen erok csak tuz-vízáradattal tudják letiporni.

Negyedik a Vaskor. Az emberekben nincs többé kapcsolat a változatlan és változó között, legföljebb villanásképpen, álomszeruen. Csak a változót ismerik s a változatlan iránti érzéket elveszítik. Teljesen a tér és ido bontott, jelenségvilágában élnek s azt, ami bontatlan, tér- és ido-fölötti: Istent, az öröklétet, a testtelen eroket, mind a térben és idoben képzelik el külön-külön, a mozgalmas jelenségek mintájára: ezzel az emberi os tudás zurzavaros mesévé válik. Némelyek látják ennek a mesének képtelenségét, ezért Istent és a lélek halhatatlanságát s a túlvilágot tagadják; mások, gyávaságból, mindenáron hinni akarnak a lehetetlen mesében. A Vaskor tragédiája, hogy a vaskori ember balga, ha hitetlen és mégbalgább, ha hívo. Az igazság, jóság, szépség felé törekvo jószándék többnyire megvan, de éppoly reménytelen, mint a szárnyaszegett madár repülése. Az igazságot felváltja a százféle nézet, a tudományt az adat-bogarászás és népszerusíto tömeg-muvelés. A jóságot felváltja az érzelgosség, mely, míg egyfelé könnyekig meghatódik és cukrot-mézet osztogat, másfelé gyulölködik és könyörtelenül vetkoztet. A törvényt felváltja mindenféle rendelet, melynek az erkölcshöz semmi közük, a vezetoség érdekébol fakadnak; ha változik az uralkodó-párt, akkor amiért egy nappal elobb börtönben ültél, most ugyanazért a húsosfazék mellé kerülsz, és amiért egy nappal elobb kitüntetést kaptál, most ugyan azért felakasztanak. A vaskorban csak orök és rabok vannak, s minden rendszerváltozáskor e két kaszt megcserélodik. A szépséget felváltja a kívánatosság, a muvészetet a szórakoztatás és lakásberendezési lim-lom. A Vaskor embere amilyen eroszakos, ugyanolyan tehetetlen; mindent szervez, rendez, irányít, de csak kuszaság lesz belole; minden, amibol építeni akar, kátyúból van. Sosem fordul a felso hatalom ellen, hiszen nem is ismeri; kipusztításához nem kell vízözön: ha feléli lehetoségeit, tönkremegy.

E négy korszak az eszme-idoben létezik, nem a történelmi idoben; de a történelmi ido minden szakasza viseli e négy korszak valamelyikének bélyegét.

Vizsgáld meg, hogy te magad az Arany-, Ezüst-, Érc- vagy Vaskorszakba tartozol-e?

További zeneszámok az albumból

  • Az elet megertese
  •  
  • Vandoruton
  • No es ferfi
  •  
  • Ketfele ohaj
  •  
  • Ifjak es venek szepsege
  •  
  • A szepseg
  •  
  • Beszelgetes-foszlanyok a szeprol
  • A remekmu
  •  
  • A versrol
  •  
  • A teremto kepzelet
  • A gondolatok visszaja es szine
  •  
  • A targyak visszaja es szine
  •  
  • A let visszaja es szine
  • Harmas tukor
  •  
  • Nevezhetok es nevezhetetlen
  •  
  • Feher trilogia I.
  •  
  • Feher trilogia II.
  •  
  • Feher trilogia III.
  • Ter es pont
  •  
  • Ido
  •  
  • Keres
  • Utravalo
  •  
  • Ne varj csodat
  •  
  • Az elmosodo hatarok
  •  
  • A kulcs kettot fordul a zarban
  • Angyalok
  •  
  • Tunderek, manok
  • Az erzekfeletti erzekeles
  •  
  • Az ertelem fokozatai
  •  
  • A legfelso elmeny
  • Az alkalmatlan kisero
  •  
  • A hirvagy
  •  
  • Halaltanc
  • Vetkozes
  •  
  • Meztelenseg
  •  
  • Mindentudo, mindenhato, mindenutt-jelenvalo
  •  
  • Hullamok es tenger
  • Talalkozas egy ifjuval
  •  
  • Teljes gyonyoruseg
  •  
  • A nagy latvany
  • A rossz letjoga
  •  
  • Az ertelmet-ado s a lenyet-ado
  •  
  • Harom vizszintes, egy fuggoleges
  • Parbeszed
  •  
  • Genesis
  •  
  • Metamorphosis
  •  
  • Apocalypsis
  • Tiz erkely
  •  
  • Osszefoglalas
  •  
  • Az igazsagrol
  •  
  • Befejezes