Hungarikumok

 

Magyar vagy négyes táncok


Magyar vagy négyes táncok

A négyes táncok formailag, műfajilag a körtáncok közé is sorolhatók, de speciális zenei és motivikai helyzetük miatt mégis külön ismertetjük őket. A régi és az új stílusú férfitáncok mezsgyéjén elhelyezkedő „magyar” táncok az erdélyi Mezőségen egy sajátosan többalakú táncformát hoztak létre. A kutatás mai eredményei alapján azt mondhatjuk, hogy a „magyar” elnevezés az idők folyamán jelentésbővülésen ment keresztül. A korábban csak a gyors legényest jelentő „magyar” táncnév az újabb lassú férfitánc megjelenésével általában jelzős szerkezettel jelenik meg a népi táncterminológiában. Ezt bizonyítják a "sűrű magyar", "ritka magyar", "lassú magyar" elnevezések is. A táncciklus-kezdő férfitánc alatt a nők kis köröket alkotva, sima lépésékkel, gyors forgótáncot jártak, helyi szóhasználattal "sifiteltek". Az régi történeti stílusba tartozó ugrós táncokra jellemző formai többalakúság (polimorfia) és a páros táncokkal való összekapcsolódás azonban átszínezhette e tánc műfaji-funkcionális arculatát. A női körtánc kétpáros, vegyes körtánccá és ebből páros tánccá is átalakulhat. A kétpáros, négyes formában járt "magyarra" a Mezőségen zárt fogásmódú körben forgás és a fogás nélküli körben sétálás lehet a jellemző, mint például Széken, a magyarszováti "magyar" pedig a négyes kör akár páros forgóvá alakulására mutat példát. 

A tánc kísérőzenéje főleg az ún. "jaj-nóta" típusú dallamokból áll. Legfőbb zenei jellemzőiként a lassú (Mm negyed = 126-160) augmentált tempó, 4/4-es ütemszerkezet, a pontozott ritmus, valamint az aszimmetria felé hajló, gyakran sánta (szeptolás) lassú dűvős kontra, illetve bőgőkíséret említhető. A széki négyeseknél még a dallamok vokális változata is fennmaradt.

 


Szerkesztés dátuma: hétfő, 2013. május 20.
Nézettség: 1,380 Kategória: Magyar folklór
Előző cikk: Lassú legényesek Következő cikk: Moldvai serény magyaros

Forrás:
tudasbazis.sulinet.hu


   







Tetszik  




Cikkhez csatolt fotók módosítása

 
 

URL: