A botok fölött járt kanásztánc az eszközös táncok ügyességi változatainak külön csoportját alkotja, amelynek legjellemzőbb mozzanatai a földön keresztbe tett botok előtt, majd a botok által alkotott térközökben való tánc. A két mozzanat a tánc folyamán sorozatosan ismétlődik. Vannak változatok, amelyekben az egyik, s vannak, amelyekben a másik dominál. E forma a Kárpát–medence eszközös táncainak egyik önállósult formáját jelenti, amelyben nem jelenik meg az eszközkezelési módok teljes skálája. Csak egy mozzanatra – a botok fölötti figurázásra szorítkoznak a táncosok, s ez adja meg a tánc jellegét. A táncnak motívumkészlete és szerkezeti fölépítése alapján több formai változata van. A legegyszerűbb formában a táncos szabálytalan sorrendben lép a botok térközeibe, s nem használ minden térközt. Szabályosabb az a forma, amelyben a táncos egyszerre csak egy térközbe ugrik, s onnan a háromugrós motívummal sorban halad tovább a többi térközbe időnkénti irányváltásokkal. A tánc fejlettebb változataiban a táncos egyszerre két térközben állva, szimmetrikusan ismételve alakítja a táncfolyamatot. Majd negyed fordulattal elfordulva ott is megismétli az előbbi szimmetrikus formát. A térközök ilyen használata még további variációs lehetőségeket kínálnak.