
Marácz László, amszterdami egyetemi tanár, 2007 augusztusában Csernátonban szervezett magyar nyelvkutató ifjúsági tábort. Ez alkalommal a magyar népi hagyományokhoz kapcsolódó szavak gyökeit keresgélték, hogy ezek mennyire fejlődtek ki a magyar nyelvből, illetve mennyire szerves részei a magyar kultúrának. Tekintsük ezt figyelemfelkeltő kezdetnek a magyar nyelvi szóbokor kutatás általánossá tételének irányába.
Mi magunk is, a Magyar Helyesírási Szótárban szógyököket keresgélve, nyelvi játékként, önállóan nekiláthatunk, hogy megfogalmazható jelentéstartalmukban rájuk szóbokrokat építsünk, például így:
G_ = gomb, gömb, gördül, görbe, görög, gurul, stb.
M_ = mozog, motor, motoszkál, mozdony, matat, megy, mond, munkál, stb.
Ráébredünk, hogy az angol Motion (mozgás) szó is ebbe a családba tartozik.
_R = ér, erő, erély, erény, érint, érték, érdek, érez, érzelem, értelem, érem, érdem Továbbá, magánhangzócserével: ár, áram, stb.
T_N = tan, tanú, tanít, tanár, stb.
Anyanyelvünkön gyerekeinket elsőként éppen a legkönnyebben kiejthető egyszótagú ősszavakra tanítjuk meg, úgy, mint anya, apa, tata, mama, stb. Önkéntelenül tesszük ezt, nem tudatosulva bennünk, hogy ezáltal újból és újból megéljük az emberiség kezdeteit.