Az ember hihetetlen és emberfeletti alkotása, elképesztő teljesítmény! A fotó feltöltése közben elmerengtem pár percet a mű megalkotásának történetén, az alkotón, a tömbön amiből ki lett faragva, és a tisztelettel teli döbbenet lett rajtam úrrá.
New York múzeumait végiglátogattam, Európában is sok csodát láttam, sajnos ezt a remekművet még nem. Viszont, úgy érzem, ebben az évben nem hagyhatom ki, meg kell néznem, érezni szeretném, a mester lelke benne van, s szól az emberhez.
A Vatikánban található Sixtus-kápolna mennyezetfreskója Michelangelo egyik műve, a világ egyik legismertebb alkotása és a 540 m² területével legnagyobb egybefüggő freskója. Egyedülálló tablója az Ószövetség szereplőinek és eseményeinek. Az itáliai reneszánsz korában, 1508 és 1512 között keletkezett alkotás számtalan elemből áll. Kilenc központi festményen örökíti meg Mózes első könyvének jeleneteit, köztük található a freskó legismertebb részlete, az Ádám teremtése. Ezenkívül hét ószövetségi próféta, öt szibilla arcképe, bibliai jelenetek, Krisztus őseinek felsorolása, mellékalakok és a maga korában újszerű látszólagos márványdíszítés teszik teljessé ezt a művet.
A szépség a részletekben rejlik! A zseni az zseni. Gyula pápa belekényszerítette Michelangelót a Sixtus-kápolna mennyezetének megfestésébe. Michelangelo szobrász munkát akart, a festészet számára a tökéletes szobrászathoz szükséges segédtudomány, s hogy azt a megrendelést megkaphassa végigszenvedte, éjszakákon át hidegben fagyban, papírkalapra erősített gyertyákkal éjszaka is, hogy minél hamarabb meglegyen, és csinálhassa azt, amit igazán szeretne, szobrokat. De közben egy jottányit nem engedett a tökéletességre való törekvésből, és kérem az egyetemes művészettörténet csodáját teremtette.
Egy építészetileg elfuserált katasztrofális dongaboltozatot, perspektivikus rövidülésben megalkotott ráfestett stukkókkal osztott gót boltozattá varázsolta.
Igen kérem azok festettek, sosem értettem, hogy miért mondják a kápolnára, hogy építészeti katasztrófa, hát ezért, mert jött egy zseni, aki úgy takarta el, hogy észre se vesszük, nem valódi, festett!
És eltörle az Isten minden állatot, a mely a föld színén vala, az embertől a baromig, a csúszó-mászó állatig, és az égi madárig; mindenek eltöröltetének a földről. (1Móz 7:23)
A Noé történetét elbeszélő ciklus központi jelenete. A kavargó, menekülni próbáló embertömeg mögött békésen lebeg a víz tetején a bárka, az egyház szimbóluma. Michelangelo leghamarabb elkészült festménye, a vizsgálatok szerint lassan készült el, legalább egy hónapig dolgozott rajta. Itt még a megszokott perspektivikus szerkesztéssel komponált, de ezt a későbbiekben felváltotta a messziről jobban látható reliefszerű módszer.
Kiküldé őt az Úr Isten az Éden kertjéből, hogy mívelje a földet, a melyből vétetett vala. (1Móz 3:23)
A kép középpontjában áll a fa, amelyről a kígyó a gyümölcsöt nyújtja. A mellette kardot tartó angyallal együtt szinte egy keresztet alkotnak, mintha a megkísértés a keresztrefeszítés előképe lenne. Michelangelo szerint Ádám épp olyan vétkes a bűnbeesésben, mint Éva. Éles a különbség a bensőséges hangulatú édeni jelenet és a pusztába űzött emberpár nyomorúsága között.
Leonardo da Vinci: Az utolsó vacsora (1498) Az utolsó vacsora a keresztény vallásban Jézusnak és 12 apostolának utolsó közös vacsorája. A Biblia szerint ekkor mondta a kenyérre és borra, hogy az az ő teste és vére.
Jól látható, és vonalzóval is ellenőrizhető, hogy a kép minden perspektíva vonala – a tartó gerendák, díszítések stb. a terem felől – pontosan Jézus arcára vetülve – a kép geometriai középpontja felé tartanak.
Egy 2007-es elmélet szerint a kép egy zenei motívumot is tartalmaz rejtetten.
A szépség a részletekben van, csakúgy mint a teljesség, nevezzük tökéletesnek, bár az objektive, mint tudjuk nem létezik, akkor se, ha néha sikerül is egy-egy géniusznak megközelítenie. :-)
Mivel az élet szubjektív, ezáltal az élet értelme az, amit neki tulajdonítunk, s nem az, amit más. Aminek mérvadónak kell lennie, hogy a szubjektíve világunk alappilléreit a szeretetre, tiszteletre és az elfogadásra kell helyeznünk, és ha ez meg lesz, majd akkor tökéletes lesz a világ. De mindaddig csak az ellenséget és az idegent fogjuk meglátni egymásban. Az Individualitás az egységben.
Tanulságos , okos gondolatokat , ismereteket közöltél velünk albumodban .Aki végig gondolja , amit olvasott , az szerintem helyesen dönt a fenti kérdésben is .
Gyönyörű szép a kislányod is , gratulálok Pipo !
Köszönöm !
Örülök hogy az üzenetek eljutottak hozzád is, s köszönöm hogy értékelni tudtad őket. Bízom benne hogy mindenkinek tanulságosak és hasznosak a bennük foglalt közvetítések.
Fotó megjegyzések
New York múzeumait végiglátogattam, Európában is sok csodát láttam, sajnos ezt a remekművet még nem. Viszont, úgy érzem, ebben az évben nem hagyhatom ki, meg kell néznem, érezni szeretném, a mester lelke benne van, s szól az emberhez.
Egy építészetileg elfuserált katasztrofális dongaboltozatot, perspektivikus rövidülésben megalkotott ráfestett stukkókkal osztott gót boltozattá varázsolta.
És eltörle az Isten minden állatot, a mely a föld színén vala, az embertől a baromig, a csúszó-mászó állatig, és az égi madárig; mindenek eltöröltetének a földről. (1Móz 7:23)
A Noé történetét elbeszélő ciklus központi jelenete. A kavargó, menekülni próbáló embertömeg mögött békésen lebeg a víz tetején a bárka, az egyház szimbóluma. Michelangelo leghamarabb elkészült festménye, a vizsgálatok szerint lassan készült el, legalább egy hónapig dolgozott rajta. Itt még a megszokott perspektivikus szerkesztéssel komponált, de ezt a későbbiekben felváltotta a messziről jobban látható reliefszerű módszer.
Kiküldé őt az Úr Isten az Éden kertjéből, hogy mívelje a földet, a melyből vétetett vala. (1Móz 3:23)
A kép középpontjában áll a fa, amelyről a kígyó a gyümölcsöt nyújtja. A mellette kardot tartó angyallal együtt szinte egy keresztet alkotnak, mintha a megkísértés a keresztrefeszítés előképe lenne. Michelangelo szerint Ádám épp olyan vétkes a bűnbeesésben, mint Éva. Éles a különbség a bensőséges hangulatú édeni jelenet és a pusztába űzött emberpár nyomorúsága között.
Jól látható, és vonalzóval is ellenőrizhető, hogy a kép minden perspektíva vonala – a tartó gerendák, díszítések stb. a terem felől – pontosan Jézus arcára vetülve – a kép geometriai középpontja felé tartanak.
Egy 2007-es elmélet szerint a kép egy zenei motívumot is tartalmaz rejtetten.
Gyönyörű szép a kislányod is , gratulálok Pipo !
Köszönöm !
Örülök hogy az üzenetek eljutottak hozzád is, s köszönöm hogy értékelni tudtad őket. Bízom benne hogy mindenkinek tanulságosak és hasznosak a bennük foglalt közvetítések.
Még egyszer köszönöm! Tisztelőd: Pipo