Hungarikumok

 

Küzdelem egymás ellen, a Káin-Ábel életvitel


Az előbbiek ellenpéldája az egymás megsemmisítésére törekvő viselkedésmód.

Ebben, az esetben „a küzdelem az egyéni, illetve csoportérdek kíméletlen érvényesítésére irányul. Az erkölcs ebben semmiféle szerepet nem játszik. Az érdek pedig a következő stratégiát diktálja: tudd meg, ki lehet jobb nálad, és idejében semmisítsd meg! Az ilyen típusú küzdelemből szükségszerűen a rosszabbik fél kerül ki győztesen, az áldozat pedig az ártatlan testvér lesz.

Példa rá a bibliai Káin, illetve az indoeurópai hagyomány ugyancsak testvérgyilkos Romulusa.

Ha az emberiség ezt a viselkedésmodellt érvényesíti mindennapi gyakorlatában - ma, sajnos, ezt tapasztaljuk mind a gazdasági, mind a politikai életben! - a leépülése feltartóztathatatlanul bekövetkezik. A mások rovására történő érdekérvényesítés ugyanis az állatvilág jellemző viselkedés-modellje, nem az emberé.”

Az alábbi példában az egyik fél jó cselekedetére a másik rosszat tesz:

Végső esetben a rossz teljesen megsemmisíti a jót - ahogy ezt Káin tette Ábellel. (Jellemző, hogy a terhelt lelkiismeretű gyilkos, áldozatát még holtában is gyűlöli. Gyűlöletének igazolására gyalázza emlékét, mellyel további vétket követ el.)


Szerkesztés dátuma: vasárnap, 2013. június 30. Szerkesztette: Vetési Zoltán
Nézettség: 590 Kategória: Magyar kincsek, egyetemes értékek » Az Ember erkölcsi minősége
Előző cikk: Móra Ferenc: A három pillangó (Mese az összetartozásról) Következő cikk: Káin és Ábel (Példa)


   







Tetszik  




Cikkhez csatolt fotók módosítása

 
 

URL: