Hungarikumok

 

Hungarikumok - Magyar kincsek, egyetemes értékek

   

 
Az Ember erkölcsi minősége
(Olvasmány I., Kocsis István könyveiből, 2. részlet) (folytatás a 276. oldalról) Ki a szakrális fejedelem, ki a szakrális király? A szakrális fejedelem (szakrális király) Híd a földi és az Égi Világ között. Ő az, aki képes méltóképpen fenntartani a kapcsolatot az Égi Világgal.
 
Az Ember erkölcsi minősége
Szükséghelyzetben - a bajban - az ember visszatér az igazi értékekhez. Az embernek élete során folyamatosan vannak apró szükségletei. Mindeközben hajlamos elfeledkezni a szellemi-lelki-anyagi alapértékek fontosságáról, melyekre igazán csak akkor figyel fel, mikor nagyon megszenvedi hiányát. Ilyenkor kerül értékválasztás elé, mellyel az igazi fontossági sorrend áll helyre.
 
Az Ember erkölcsi minősége
Az előző oldalakon gyakran találkoztunk a jónak jelével: Ezután is fontosnak tartjuk, a könyv következő oldalain is megerősíteni az általunk értelmezett jó fogalmának lényegét, miként azt a fejezet elején már megtettük.
 
Az Ember erkölcsi minősége
Láttuk, hogy a Teremtő Isteni Rend minősége egy szóba tömörítve a Teremtőtől származó jóval fejezhető ki. Egyén és közösség választhat a Teremtő jó és az ego rossza között. De magatartásának minősége a viszonyulásban válik nyilvánvalóvá: viszonyulása Teremtőjéhez, önmagához és környezetéhez.
 
Az Ember erkölcsi minősége
Legveszélyesebb az igazság látszatával álcázott hamisság. Jelöljük így: Ezt a legnehezebb felismerni. A zsarnok- és kifosztó jelleműek az emberközi kapcsolatokban ezzel az álcával vezetnek félre embereket, vezetői szinten közösségeket, nemzeteket, de a globalizáció nyomán egész világot is.
 
Az Ember erkölcsi minősége
A beszéd általában megelőlegezi a cselekedetet, ezért könnyű visszaélni véle. A természetes az lenne, hogy amint a szó hamis és nem igazolódik tettekben, akkor ennek azonnali következménye legyen a felelősségrevonás. Magyarul érthetően az ígéret (a szó), az egyben igazság is. Ez viszont kötelezően számonkérendő kellene legyen.
 
Az Ember erkölcsi minősége
A jog, értelmezésünk szerint nem kellene több legyen, mint a feltételek biztosítása a kötelességek teljesítéséhez. Mivel az emberek földi küldetésükre különböző adottságokkal-képességekkel születnek és ezáltal különböző mértékű feladatot is kapnak, természetes módon adódik a hierarchia - a szent uralmi rend - úgy jogokban, mint a hozzá szorosan kapcsolódó kötelességekben.
 
Az Ember erkölcsi minősége
Láttuk, hogy a jog arra kell szolgáljon, hogy feltételeket biztosítson a kötelezettségek teljesítéséhez. A Teremtő Isteni Rend mércéjével a jog-kötelesség egyensúlyának teljesülnie kell. Emberi gyarlóság okán az egyensúly rendszerint nem valósul meg. Lássuk, mire világítanak rá az egyensúly-egyensúlytalanság állapotai, és az emberi minőségnek milyen jelei mutatkoznak meg általa.
 
Az Ember erkölcsi minősége
Lássunk olyan történelmi példát, amikor az emberi érdemeket többletjogokkal jutalmazták: (ez lenne a 3. eset az előbbiek közül) A magyar történelemben a király gyakorta királyi adományokkal jutalmazta az arra érdemeseket. Ezzel többletjogokat adott a különleges érdemek mellé.
 
Az Ember erkölcsi minősége
A korábban említett nemesítéssel, egy történelmi folyamat eredményeként jött létre a nemesi rend. A nemesség megszerzéséhez különleges érdem volt szükséges, de a nemesi ranghoz kötelezően tartoztak továbbra is az erények. A nemes magyar szó többet jelent, mint társadalmi rang: elsősorban magatartást.

346 cikk | 23 / 35 oldal